mandag den 12. december 2011

Var den virkelig miljøvenlig !

Så fik jeg taget mig sammen og købte en ny opvaskemaskine. Jeg har eller gået længe og ærgret mig over situationen
Da vi flyttede til Sønderjylland, bestemt vi os for, at nu skulle den have hele armen med nye hvidevarer. - Mest strømbesparende - Mest vandbesparende - Super støjsvag og hvad ved jeg. Så tørretumbler - vaksemaskine og opvasker var skrald dyre, men også af højeste kvalitet. ( Opvaskeren målte graden af skidt i første hold skyllevand - Og vaskede derefter lige nøjagtig det der skulle til, for at få servicen ren. )
MEN allerede efter 2½ år begyndte opvaskeren at drille. Jeg har haft flere forskellige til at se på maskinen. En havde dem med hjemme på værkstedet - En så på maskine her hjemme. Der var endda en "sort" elektriker som kiggede forbi. Men lige meget hjalp det. Den var simpelhen for avanceret til at de kunne regne fejlen ud. ( Varmelegemet slog til og fra - døren sprang op - den tog ikke vand nok ind - Og det var alt sammen periodisk )
Nu har jeg så taget tyren ved hornene og købt en ny. Den nye maskines største kvalitet er at den er billig. Og at jeg ikke bliver træt af at den går i stykker om 2½ år.
Og så har jeg nok heller ikke været ret miljø venlig med den " gamle " maskine. Den har godt nok sparet strøm og vand i en periode - Men den er nu en skrot maskine, som har krævet mange resurser at bygge - og kræver mange resurser at adskille igen. Og den har kun haft en nyttetid på 2½ år. Sådan en livscyklus vurdering kan da ikke være miljøvenlig.

Ingen kommentarer: