onsdag den 18. januar 2012

Ib Spang Olsen !

Så mistede vi en af dygtige personligheder, som havde en stor plads i min opfattelse af verden. Ib Spang Olsen´s tegninger og hans rolige stemme har fyldt rigtig meget. Både da jeg var barn og lånte Halfdan Rasmussen bøger på biblioteket. Og da jeg selv sad med mine børn og så fjernsyn.
Han havde en utrolig beroligende virkning på sine tilskuer, og kunne på magisk vis trække børnene med ind i hans fantasi verden. Hans evne til at fortælle en historie, samtidig med at tegningerne nærmest groede frem på skærmen kunne pirre selv det mest standhaftige barn.
Det helt specielle ved hans tegninger opdagede jeg først dengang jeg blev voksen. " Man kan gå på opdagelse i hans tegninger" For hvert et hjørne har en lille historie. Og ofte lægger de små historier op til at man kan digte videre på det der vises. Selv om jeg ikke har set hans tegninger de sidste år, kan jeg hurtig leve mig ind i dem igen. De er ligesom en integreret del af min verden.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Nils
Ved du hvad tegningen af Ib Spang Olsen hedder?

Anonym sagde ...

Hej Nils, ved du hvad tegningen af Ib Spang Olsen hedder?

Nils Mogensen sagde ...

Hej - Nej jeg ved faktisk ikke hvad tegningen hedder. Men jeg husker at billedet var i en bog, som jeg læste, da jeg var barn - Eller retter - Fik læst op. Jeg husker ikke teksten i bogen, men jeg husker at vi gik på "jagt" i tegningerne. Snakkede om de små ting vi fandt, Og ofte digtede videre på de det vi fandt.