fredag den 21. oktober 2011

Kundekrav er måske ikke den rigtige vej frem !

Når man taler udvikling af virksomheder, taler man ofte om kundernes krav og ønsker. Og man skal udvikle og producerer ud fra at marked trækker en vare. Det er nærmest et mantra i salgs afdelingerne.

Men sjov nok er de mest succes rige virksomheder dem som har udviklet noget, uden at se på de aktuelle kundekrav. Men som har udviklet og produceret noget som forbrugerne først bagefter opdagede at de ikke kunne undvære. Store ikon virksomheder som Apple og Google udviklede noget der i starten ikke var mange der kunne se en efterspørgsel efter. Men straks det ramte marked, var det en salgs succes. Henry Ford ( Opfinderen af den masse produceret bil ) udtalte engang: "Hvis jeg havde spurgt kunderne, hvad de ville have. Så havde de nok sagt hurtigere heste" - Og hvor havde vi så været henne. Derfor tror jeg at udvikling og fremsyn skal til at ny tænkes. Der skal være andre parametre der trækker marked end kundekrav. Her er det at virksomhederne kunne indbygge CSR - Etik - Nærhed - religiøsitet - miljø værdier eller hvad ved jeg ind i deres produkter. Jeg tror virkelig at der er et kæmpe marked for dette. Kunderne skal bare lige introduceret for dette nye, og opdage at de ikke kan leve uden dette produkt. - Så ny tænk. Hvis man kun bruger kundekrav er man kronisk efter sine kunders behov.

Ingen kommentarer: