søndag den 2. oktober 2011

Når livet bliver destruktiv !

Jeg elsker at se natur udsendelser. Serier som: Den blå planet og Livets planet giver både viden - flotte billeder og pirre min forundring over denne jords enorme skønhed. - Og når David Attenborough er ind over disse produktioner bliver de næsten "religiøs".

Nu er der så startet en ny serie om Amazon floden - Hvor Bruce Parry bringer os fra flodens udspring til udmundingen i Brasilien. Det er en fantastisk rejse. Men Bruce er måske mere ærlig en David - For denne gang ser vi også bagsiden - Fattige mennesker - koka plantens forbandelse - menneskets griskhed - Forurening og mega skov fældning. Amazon området er nok den største natur perle vi har tilbage. Og en måske den største motor for ilt produktion på kloden. Og alligevel ser det ud til at vi på rekord tid får den ødelagt. - - Når jeg ser sådanne udsendelser, så bliver min fryd over verden erstattet af en klump i maven. Og en skamfuldhed over at jeg er en del af en race, der er så destruktiv - grisk og livsfjendsk.

Ingen kommentarer: