søndag den 22. marts 2015

Lyt dig frem til produktivitet !

De virksomheder, hvor ledelsen lægger vægt på dialog og på at lytte til medarbejderne, klarer sig bedre økonomisk end topstyrede virksomheder. Det viser en undersøgelse som en gruppe forskere har gennemført. "Det er ikke nok, at toplederen sætter en retning fra ølkassen. Strategien skal skæres i bidder af linjeledere, så den enkelte medarbejder forstår det. De virksomheder, der lykkes, er gerne dem, der har en dialog," siger rådgivningschef i Lederne Niels Henriksen.
 
 Forklaringen er, at den dialogbaserede ledelsesstil skaber en større grad af involvering og ansvar for, hvordan det går hos virksomheden, hos medarbejderne. "Involvering medfører, at den enkelte motiveres til at yde mere, samt at ledelsesstilen tiltrækker dygtigere medarbejdere. Virksomheden kan således blive mere produktiv," lyder det fra Valdemar Smith og Tor Eriksson, professorer ved Department of Economics, Aarhus Universitet.
 
( En sandhed som mærkes i hverdagen på alle arbejdspladser - Jeg bliver voldsom motiveret af folk der lytter - Det drejer sig ikke om at jeg skal overbevise dem om min mening - Eller at de skal gøre hvad jeg siger - Det er et spørgsmål om en ping-pong af meninger, der får os alle til at udvikle sig.
 
Omvendt er jeg også parat til at kvitte og forlade de mennesker / virksomheder der bare moser på og hverken lytter eller føler deres medarbejdere. Organisationer for organisationens skyld er skyld i rigtig mange fejl )

Ingen kommentarer: