torsdag den 19. marts 2015

Konkurrenceklausuler er måske ikke en bremse !


Mette Klingsten, advokat, skriver: "Vestre Landsret har for nylig afgjort, at det ikke stred imod to medarbejderes konkurrenceklausuler at opdatere deres LinkedIn profiler med oplysninger om, at de havde fået nye job i en konkurrerende virksomhed. Konkurrenceklausuler er et ofte benyttet værktøj for arbejdsgivere til at begrænse tidligere medarbejderes konkurrerende aktiviteter. Ifølge funktionærloven kan en konkurrenceklausul kun gyldigt indgås med funktionærer, der indtager betroede stillinger. Man har eksempelvis typisk en betroet stilling, hvis man har adgang til virksomhedens følsomme oplysninger såsom kundedatabaser, forretnings hemmeligheder mv. Konkurrenceklausulen skal være skriftlig, og medarbejderen skal som minimum modtage 50 pct. af sin løn i den periode, medarbejderen er begrænset af konkurrenceklausulen.


( Det sætter min egen konkurrence klausul i et andet lys - Jeg tror ikke at jeg kender nogle forretnings hemmeligheder - design patenter eller kunder kartoteker, som ikke er mere eller mindre kendt blandt alle i min virksomhed. Så måske er den alligevel ikke så bindende, som jeg har gået og troet )


Ingen kommentarer: