lørdag den 14. januar 2012

Den forstyrrende telefon !

Jeg har for vane at lægge telefonmøder eller bare telefon snak i den tid jeg lægger og kører bil. Jeg syntes selv at det fungerer fint, og jeg spare noget tid, da jeg får to ting fra hånden på en gang. Men nu ser jeg så nedenstående undersøgelse, og skal måske til at lægge vanen om !
Selv om du snakker i telefon med en håndfri mobil, så er du ikke trafiksikker. Det antyder en ny undersøgelse ledet af forskere fra University of Warwick, England. I denne undersøgelse har Melina A. Kunar og kolleger gennemført en række eksperimenter, ganske vist ved computere, men sværhedsgraderne skulle modsvare dem, man møder ved bilkørsel. Det viste sig, at forsøgspersonerne fik store problemer med at optræde fejlfrit. For dem som havde en samtale om ret enkle temaer, som egne interesser og hobbyer, steg andelen af fejl med 83 procent. Forskerne fandt desuden ud af, at reaktionstiden i gennemsnit steg med 212 millisekunder. En bil som kører med 96 km/t, flytter sig 5,7 meter i dette tidsrum.
Endnu værre blev det, hvis den håndfrie samtale var af en mere kompliceret art - altså når det hørte skulle vurderes grundigere. Når forsøgspersonerne ikke blot kunne give relativt simple svar, steg respons-tiden til 480 millisekunder i gennemsnit. Forskningen viste, at håndfrie mobiltelefon løsninger ikke er nok til at fjerne en vigtig påvirkning af førerens visuelle opmærksomhed. At formulere svar i en telefonsamtale, skaber konkurrence mellem flere typer hjerneaktivitet som ikke kan køres parallelt. Vi får en kognitiv 'flaskehals', især når det bliver tale om mere komplicerede formuleringer.
Hvad så med almindelig samtale mellem passagerer? - Bør vi holde mund af hensyn til førerens evner til at få os sikkert fra A til B - Det siger undersøgelsen intet om. Og så vil jeg nok også mene ( ikke videnskablig underbygget ) At sidder jeg og skråler med på en sang i radioen, måske endda med tankerne derhenne hvor jeg hørte sangen sidste - Eller med drmmen om at hører samme sang, mens jeg sidder på en strand og hygger. Ja, så er jeg nok lige så farlig, som når jeg taler i telefon.

Ingen kommentarer: