tirsdag den 3. januar 2012

Er kroniske museskader bare indbildning !

Jeg har aldrig selv haft problemer med mus og tastatur ( Dels fordi jeg ikke sidder en hel dag ved min pc - Og dels fordi jeg bruger et ergonomisk udformet tastatur og mus ) - Men jeg har altid anderkendt, at nogle af mine kollegaer har haft disse problemer, og har lavet flere tiltag på de arbejdspladser, som lå indenfor mit ansvarsområde. Men nu ser det ud til at det officielle system ikke anderkender disse problemer. Her er et direkte afskrift fra Arbejdstilsynets eget nyhedsbrev:
Computerarbejde giver ikke kroniske smerter. Det er endnu engang dokumenteret i to nye rapporter, og derfor fastholder Arbejdsskadestyrelsen, at det ikke skal med på fortegnelsen over erhvervssygdomme. Arbejdsskadestyrelsen ændrer ikke praksis. Langvarige eller kroniske smerter har ikke sammenhæng med computerarbejde, mus og tastatur. Det dokumenterer to nye rapporter. Arbejdsskadestyrelsens fastholder derfor, at skader efter computerarbejde ikke er på erhvervssygdoms listen, men at konkrete sager kan blive forelagt Erhvervssygdoms udvalget. Det besluttede et enigt Erhvervssygdomsudvalg tirsdag d. 13. december 2011 på baggrund af en gennemgang og drøftelse af to rapporter om brug af mus og tastatur i arbejdet. Den ene af rapporterne gennemgår en omfattende undersøgelser af 2.146 personer, som hver dag arbejder med mus og tastatur, mens den anden er en oversigt over den offentliggjorte forskning om sammenhængen mellem computerarbejde og sygdomme i overarm, skulder og nakke.
Fem skader anderkendt. Erhvervssygdomsudvalget og Arbejdsskadestyrelsen drøftede i 2005 og 2006 to udrednings-rapporter om skader efter computerarbejde. Siden da er der blevet
anerkendt i alt fem konkrete sager om skader efter computerarbejde. I alle tilfælde var der tale om intensivt arbejde med mus mellem syv og ni timer dagligt, mange klik med musen og store præcisions krav.

Ingen kommentarer: