søndag den 29. januar 2012

Fortiden kom lige forbi !

For nylig var min lillebror på besøg ved de kongelige gemakker, hvor han så en udstilling med ordener. Her faldt han i snak med en af de ansatte, og fortalte at vores morfar ( Knud Mogensen ) Engang i 70´erne blev Ridder af Dannebrog. Og derfor havde vores familie været i besiddelse af et sådan kors ( Når modtageren dør, skal man tilbage leverer ordenen - Så derfor er det ikke i familien mere )

Den ansatte fortalt så, at det var normalt at modtager af en ordenen skulle skrive et brev med deres livsforløb. Og at ordenshistoriografisk afdeling normalt opbevarede disse breve. - Efter en udveksling af adresser, blev der så aftalt at min lillebror kunne få tilsendt et kopi af dette brev.

Det har vi nu fået. Et brev, skrevet på en gammeldags skivemaskine. Og med en min morfars flotte underskrift. En flot historie, om et liv med mange oplevelser og gerninger. Og et liv der har gået over verdenskrig - Over den store samfundsudvikling og ind i den moderne verden. En fantastisk historie, der nemt får mig til at genkalde de utallige besøg ved min morfar. Jeg kan næsten "lugte" hans lejlighed. Se hans maghoni møbler og den ret store våbensamling han havde.

Ingen kommentarer: