mandag den 30. november 2015

Hvem ejer dine forbindelser på LinkedIn !

Det kan være svært at skelne mellem hvorvidt en Linkedin profil er privat eller repræsentant for virksomheden. At kunne skelne har betydning for det øjeblik hvor man måtte skifte arbejde, og eventuelle kontakter og information relateret til tidligere arbejde skal slettes.

"Vi har ikke en helt fast praksis for, hvem der ejer eksempelvis LinkedIn-kontakterne. Rent juridisk må man ikke tage det fysiske kundekartotek med sig, når man stopper på en arbejdsplads, men når det er integreret i en medarbejders digitale profil, er det svært at afgøre, hvem der er kunder, og hvem der ikke er", siger advokat og partner i Labora Legal Catrine Søndergaard Byrne.

Jeg bruger LinkedIn en del og kan godt se, at mange af mine links er forretningsforbindelser, som jeg stadig vil have kontakt til, hvis jeg skiftede job. I min situation, hvor vi taler miljø og sikkerhed vil det nok ikkke betyde så meget. Men var det en af mine kolegaer i salg eller indkøb, så kunne der godt komme en konflikt.

Jeg har aldrig tænkt så meget og dette problem, men kan godt se at det kan få betydning for nogle mennesker.

Ingen kommentarer: