søndag den 15. november 2015

Arbejder Dennis Nørmark i det forkerte land !


Dennis Nørmark, antropolog, forfatter og borgerlig-liberal samfundsdebattør, skriver: "Det er sjældent, jeg møder udlændinge, der er imponerede over danskernes arbejdsindsats. (...)
 
I snart syv år har jeg som konsulent arbejdet med at hjælpe højt betalte udlændinge med at knække koden til den danske kultur. Jeg har talt med et tusindtal af expats, og når spørgsmålet kom til danskernes arbejdstid var forundringen altid som ovenfor: De siger helt tiden, at de har så travlt, men de arbejder meget lidt.
 
Det bekræfter statistikkerne også. OECD's rapporter har år efter år placeret lande som Polen, USA, Ungarn og Tyrkiet et væsentligt stykke over danskerne, når det kommer til den enkeltes samlede arbejdstid. Selv de grækere, vi populært griner af som arketypen på den dovne sydeuropæer, arbejder ifølge OECD over 600 timer mere om året, end vi gør.

 
Min kommentar:
Det som Dennis Nørmark glemmer i hans meget stikmatiske udlægning af danskerne er arbejdsindsats - I forhold til andre lande, er en blanding af fritid og arbejdstid meget udpræget for danskere. Og så er effektivitet slet ikke en del af hans udtalelse. Som jeg husker det, og jeg er da en del berejst gennem mit arbejde, så er græsk og tyrkisk "effektiv arbejdstid" en noget flydende størrelse. De tilbringer måske megen tid på arbejde..... Men får de lavet noget, kunne jeg frisk spørge.
 
Dennis Nørmark glemmer også helt at se på historien. I sammenligning med de lande han trækker frem, er vi nok ikke de fattigste. Og alt den rigdom kommer faktisk fra vores arbejdsindsats, da vi ikke - Som Polen eller USA kan grave værdier op af jorden - Eller som Tyrkiet eller Grækeland har en stor turistindtægt.
 
Måske skulle Dennis Nørmark netop se på at det var "Expats" som han har talt med. Folk der er på vej UD af Danmark. Der kunne godt ligge en pil i netop deres udtalelser.

1 kommentar:

Nils Mogensen sagde ...

Jeg fandt lige dette debatindlæg om Dennis Nørmarks udfald mod den danske arbejdskultur. Jeg er ikke den eneste der mener at han er på vildspor ! / Nils Mogensen

Debat: Karen Lumholt, talsperson for tænketanken Cura og Familiepolitisk Netværkarbejdstid, skriver: "Borgerligt-Liberale debattører insisterer jævnligt på, at danske børnefamilier arbejder for lidt. Senest Dennis Nørmark (Pol. 14.11.), der har sine indtryk fra nogle udenlandske kursister, som han underviser, og fra Rockwool Fondens undersøgelse, som har været stærkt omdiskuteret. Faktum er - som også en ny Cepos-undersøgelse bekræfter - at danske og svenske parfamilier (mor og far tilsammen) har den højeste arbejdsintensitet i EU. Til gengæld har danske forældre ringere barsel, ingen lovfæstet ret til barns sygedag, ingen ret til deltid og meget lidt fædrebarsel sammenlignet med bl.a. Sverige og andre lande med høj erhvervs- og beskæftigelsesfrekvens for kvinder. [...] Forældre i Danmark arbejder mere end alle andre grupper. Det er f.eks. ikke mødre til de mindre børn, der er på deltid, men andre kvinder. Far og mor arbejder tilsammen omtrent 75 timer om ugen, idet mændene arbejder ca. 6 timer mere end kvinderne (som til gengæld arbejder mere derhjemme). Det er tæt på rekord i Europa."