onsdag den 11. november 2015

Forbered din søvn mens du er vågen !


Fedt på maven, højt blodtryk og stigende vægt. Det er nogle af konsekvenserne for børn, der sover for lidt, viser en ny undersøgelse fra Københavns Universitet.
 
Men faktisk er det ikke kun usundt for børn at sove for lidt. Også voksne skal bruge natten til at forbrænde fedt og få pulsen ned. - Under natten foretager kroppen en slags biologisk restitution af immunforsvaret, stofstiftet og hjerte-karsystemet, forklarer Alice Jessie Parker, forsker i søvn ved Københavns Universitet.
Hvis man generelt sover meget lidt eller meget uroligt, kan det have negative følger for ens helbred. - Vedvarende dårlig søvn kan give mange sygdomme på sigt, som diabetes, højt blodtryk og hjerte-karsygdomme, siger Alice Jessie Parker.
 
Flere undersøgelser viser, at omkring en tredjedel af danskerne sover mindre, end de burde. Men hvor meget skal du egentlig sove hver nat i gennemsnit for at have en sund og god søvnrytme? Det kan du se i grafikken ved siden af.
 
En af grundene til at man sover for lidt kan også være manglen på "Fysisk trætne" - Hvis man ikke dyrker motion eller får rørt sig nok i løbet af dagen, er man heller ikke særlig træt, når man burde sove. Jeg kan tydelig mærke på min søvnlængde om jeg får trænet eller ej. Jeg sover betydelig bedre og længere, når jeg får min daglige dosis træning.
 
 

Ingen kommentarer: