torsdag den 12. november 2015

Napalm pigen !

Jeg kan huske dette billede - som noget der nærmest satte sig fast i mit hoved, da jeg var ung. Jeg syntes at det var noget af det mest uhyggelige, at blive brændt levende og stadig være levende nok til at mærke smerten. Desuden syboliserer billedet også en meningsløshed der rækker dybt ned i sjælen.
Jeg tror kun jeg var 15 år, uden de store holdninger til krigen i Vietman, der udløste sceneren eller en politisk holdning til hvad og hvorfor, men alligevel var billedet så stærkt at jeg altid får kuldegysning, når jeg ser det.
 
Nu læste jeg for nylig at kvinden " Kim Phuc" lever og at en amerikansk læge har tilbudt at give hende de behandlinger der skal til for at fjerne hendes smerter. Det er helt utrolig at hun har levet med smerter og en vansiret krop i så mange år.
 
Jeg håber virkelig at behandlingen kan give hende en acceptabel tilværelse. Jeg kan slet ikke forestille mig hvilket liv hun har haft. Hun har helt sikkert gjort et stort indtryk på min ungdom - Og nu igen i en moden alder. Jeg ønsker hende alt held og lykke.

Ingen kommentarer: