mandag den 23. november 2015

Dansk er svært !

Det største problem for flygtninge under et praktikophold i store virksomheder er at lære nok dansk. Både Danish Crown og Dansk Supermarked har fået stor medieomtale de seneste måneder, da de siden foråret, på eget initiativ i et samarbejde med lokale kommuner, kombinerer flygtninges jobpraktik med sprogundervisning.
 
De største erfaringer gennem de nye projekter kan nu gøres op hos Dansk Supermarked, efter 250 flygtninge er begyndt. ”Vi har målt, at det er gået dobbelt så stærkt for det første hold flygtninge, vi havde i Bilka i Kolding, at gennemføre de forskellige danskmoduler. Desuden lærer de mange af de faglige udtryk, der er på en virksomhed”, fortæller Susanne Bjørn Leire, hr-partner i Dansk Supermarked. ”Jeg kan godt forstå, hvad der bliver sagt, når vi bliver undervist, men udenfor har jeg svært ved at forstå, hvad der bliver sagt. Danskerne taler hurtigt, så det er ikke nemt”, siger Rehab Zakaraia, projektdeltager i Bilka.
 
Jeg kan sagtens følge dem, når de har problemer med at forstå os danskere, fra mit job i et meget internationalt miljø, placeret i Danmark. Koncern sproget er engelsk, men selvfølgelig bliver der også talt meget dansk. Og vi er ikke, som danskere, ret gode til at inddrage vores udenlandske kollegaer. Vi taler for hurtig - Vi laver indskudte danske linier i en talestrøm på engelsk ( Hvis vi lige vil sige noget til den dansker, der sidder ved siden af ) - Vi kan også nærmest mumle eller bide endelser af ord, så gør at det helt sikkert kun forståes af indfødte danskere.
 
Vi kunne være meget bedre. Nåe jeg er i lande der taler engelsk, som modersmål. Så kan jeg mærke at de prøver at tilpasse deres udtale, så alle kan følge med. Her kunne vi godt lærer noget i Danmark.

Ingen kommentarer: