tirsdag den 17. november 2015

Humor blandet med ledelse !


Medarbejderne synes chefens humor er sjov, hvis de kan lide vedkommende. Hvis medarbejdere og chef derimod har et dårligt forhold, skal chefen holde sig langt væk fra vittighederne. Det viser en ny undersøgelse. Er du chef, og undrer du dig over, hvorfor dine medarbejdere ikke griner af dine vittigheder? Så er det måske, fordi forholdet til de ansatte halter.  Ifølge en ny amerikansk undersøgelse kan chefen have svært ved at løfte stemningen med selv den sjoveste og mest velmenende vittighed, hvis forholdet til de ansatte er dårligt. Men hvis chefen er vellidt, kan vedkommende lave vittigheder om stort set alting. Det skriver Magasinet Arbejdsmiljø.
- Hvis medarbejderne stoler på deres leder, bliver jokes, der umiddelbart kan virke nedladende og negative, opfattet positivt. For så ved de, at vedkommende er sarkastisk eller bruger ironi, siger professor Christopher Robert, der er lektor ved universitetet i Missouri, USA og forsker i humor.
 
Racistiske og seksuelle jokes er ikke god humor
Ifølge Christopher Robert kan der være god grund til at bruge humor på arbejdspladsen. For hvis en populær leder bruger humor, styrker det forholdet til de ansatte. Hvis forholdet til de ansatte derimod er dårligt, skal lederen i stedet fokusere på noget andet end humor. - For eksempel at behandle folk ordentligt, kommunikere tydeligt og give brugbar respons, forklarer han.
Selv den mest vellidte leder bør holde sig fra racistiske og seksuelt diskriminerende vittigheder. Ligesom chefen skal passe på med udelukkende at bruge nedladende og negativ humor. Men i moderat form kan både positiv og negativ humor bruges. - Positiv humor handler om at bringe folk tættere sammen. Det kan være jokes, der handler om, at arbejdet er hårdt, eller det kan være jokes som er rettet mod lederen selv. Negativ humor handler omvendt om, at der er nogle, der nedgøres. Det kan være, hvis chefen laver jokes, der er rettet mod medarbejderne og deres kompetencer, siger Christopher Robert.
 
Humor styrker sammenholdet
Mette Møller skriver ph.d. om humor på Københavns Universitet. Hun kalder den amerikanske undersøgelse interessant og fortæller, at hun er enig i konklusionerne. Ifølge Mette Møller styrker humor de bånd, der er på arbejdspladsen og skaber sammenhold. Det kan være meget positivt for arbejdsmiljøet. Men det kræver også tillid.
- Humor handler om menneskelighed, om at turde vise noget af sig selv. Derfor kan det være grænseoverskridende at bruge humor. Man er afhængig af fællesskabets reaktion, for er man selv den eneste, der står og ler, fungerer det ikke, siger hun.
70 ledere og 241 medarbejdere fra 54 virksomheder deltog i undersøgelsen.
 
Af Ida Marie Winge 
 

Ingen kommentarer: