torsdag den 5. november 2015

Ledighedsforsikring !

Vi køber stadig ledighedsforsikringer.S
elvom krisen er ved at klinge af, og selvom ledigheden har været støt faldende siden foråret 2013, fortsætter danskerne med at købe forsikringer mod arbejdsløshed. Således er antallet af danskere, der har tegnet en privat eller kollektiv lønforsikring, mere end fordoblet i perioden fra 2010 til 2014: fra godt 80.000 i 2010 til 189.000. Jan V. Hansen, som er underdirektør i brancheorganisationen Forsikring & Pension, vurderer, at udviklingen ser ud til at fortsætte i 2015: "Selv om ledighedstallet falder, sker der store omvæltninger i en række af de brancher, vi ellers har set som sikre.

Det gælder blandt andet oliebranchen, hvor A.P. Møller - Mærsk har været nødt til at fyre langt over 1.000 medarbejdere, det gælder banksektoren, hvor der også er forsvundet tusindvis af job, siden finanskrisen satte ind. Dertil kommer alle de statslige arbejdspladser, der pludselig flytter fra København til Ringkøbing eller Bornholm. Det giver stor usikkerhed blandt lønmod tagerne," siger Jan V. Hansen.



Jeg har også en ledighedsforsikring ( Dækkende næsten 90 % af min løn i op til et år efter afskedigelse ) Måske er den ikke nødvendig - Måske er det penge ud af vinduet - Og historisk set så burde jeg slet ikke have en sådan forsikring, da jeg aldrig, i mine næsten 38 år på arbejdsmarked, har haft en enkelt ledighedsdag.



Men denne forskring giver mig også en del mere end bare en økonomisk dækning. Den giver mig en indre ro på hjemmefronten, derved at jeg ikke vil komme i nogen krise, hvis jobbet skulle svigte. Og mest vigtig. Den giver mig et reel valg i forhold til min overbevisning. At arbejde med sikkerhed og miljø kan ende ud i en etisk konfrontation, hvor man bliver tvunget over i at lave kompromiser på noget man  bagefter kan se sig selv i spejlet. Her kan jeg så trække forsikringskortet  -  Tage de uger man får i karantæne og derefter finde noget andet. Uden at jeg har spillet hasard med det forpligtelser jeg har på hjemmefronten.

Ingen kommentarer: