torsdag den 28. maj 2015

Rhododendron eksperiment !

Den friske busk med struttende blomsterstande
Helt fra jeg var en nybegynder udi havearbejde ( Mere end 30 år siden ) - Har jeg haft Rhododendron buske i min have. De er meget flotte, men jeg har nok ikke behandlet dem efter foreskrifterne ( Sur jord - Vanding og afpilning af frø standen, når de er afblomstret ) Det er ofte gået i glemmebogen og buskene har alligevel sat blomster hvert år. Så for 4 år siden havde jeg to buske som virkelig hang i bremsen med blomstringen. Det blev faktisk til næsten ingenting.
 
 
Derfor bestemte jeg mig for et 3 årig eksperiment, som jeg nu har afsluttet i år. Jeg pillede frøstanden af den ene busk hvert år - Men ikke den anden. Og hvert år har der været tydelig forskel på de to buske.
 
Den triste busk i Februar stemning
I år er det helt tydelig. Den ene busk nærmest strutter med forstadiet til blomster, mens den anden nærmest ligner en busk i Februar måned. Læringen må være at det nok alligevel er en god ide at være god ved sine planter. Og lytte til eksperternes råd om pleje. Nu må jeg så overveje om jeg skal begynde at købe rigtig Rhododendron gødning og måske endda vande dem i tørre perioder.

Ingen kommentarer: