mandag den 18. maj 2015

Design i hverdagen !

 Den danske designer Jacob Jensen, der gik bort 15. maj i en alder af 89 år, er nok bedst kendt for sit design af Margrethe-skålen og adskillige B&O-produkter. Fra 1964 til 1991 arbejde Jacob Jensen sammen med B&O, som han lavede 234 produkter med. 20 af Jensens produkter er i dag en del af den permanente udstilling på Museum of Modern Art i New York. Med i design-rygsækken bar Jacob Jensen også produkter, der måske er mindre kendte - eller som man bare ikke er klar over, han står bag. Blandt andet en sort og rød kabelskjuler kaldet JO-JO.
 
Jeg kendt ikke lige til Jacob Jensen´s produktioner, og havde nok aldrig været klar over hans betydning for "Danish Design" - Men jeg opdagede da at Jacob Jensen faktisk har påvirket mit liv gennem hans forarbejde.
 
Hans telefon har været fast inventar i vores hus i mange år - Indtil vi gik mobil. Og hans forlængerledning, som er rullet op på en plastik kabeltromle har jeg stadig i min garage. Mærkelig som man kan omgive sig med ting, uden at kende deres oprindelse og historie.

Ingen kommentarer: