lørdag den 23. oktober 2010

Rigtig langt fra top til bund !


Ikke ret langt fra mit hotelværelse. Faktisk kun ca. 350 meter ned fra 20 sal, er denne bolig for en kineser. Jeg har ventet længe med at tage dette billede, da jeg ville vente til han ikke var der og så at jeg tog foto´s. Men det er godt nok sørgeligt. At man kan se en overvældende rigdom mindre en en ½ km fra hans bolig, sætter dette samfund i perspektiv. Deres styre har helt sikker mange fordele, når man skal styre et så stort land/folk. Men det har også sine huller. Det er svært at se, hvordan et samfund, som er på en raket tur i økonomisk vækst,. kan nå at samle alle sine medborger op. Godt nok kan jeg hører, at deres nye 5 års plan inkluderer en ide om at de bredeste skulder skal bære de største byrder (Som taget ud af de danske socialdemokraters parti program) Så tror jeg alligevel at de er ved at indbygge en enorm klasseforskel i det kinesiske folk. Allerede nu kan jeg fornemme at der er forskel på folk og at de har et (for mig usynlig) klassedeling. Dog kan jeg også mærke, at et smil, et venlig ord, eller et klap på skulderen, gør at forskellen straks forsvinder. Og hvis jeg har lært noget de sidste måneder, så er det at kinesere er meget venlige. Man skal bare selv starte, så er de helt med. Noget jeg nu kan se at vi ikke er så gode til i Danmark.

Ingen kommentarer: