tirsdag den 11. december 2012

Semco Maritime !

Sea Installer - Et af de projekter, hvor
Semco Maritine også var indblandet.
Jeg var i går til Netværk Danmark møde i gruppen " Arbejdsmiljø chefer"  - Mødet blev holdt på Semco Maritime i Esbjerg. Et firma som spænder bredt på både ingeniøropgaver og de fysiske konstruktioner. Mest på Offshore opgaver. Vi fik en kort gennemgang af virksomheden og en rundtur på selve værkstederne. Og selv om jeg havde en ide om deres virke, så blev jeg alligevel overvældet af størrelsen på de ting de laver. Både de projekter de sidder og tegner på. Og de emner, som de arbejdede på i deres produktion. Alle ved selvfølgelig godt at Offshore er noget stort noget, men da det næsten altid ligger langt fra land, er det kun noget man oplever på tv.
Selve mødet var givende, med forskellige indlæg og diskussioner. Og jeg fik bekræftende min tese med at kundedrevet krav til sikkerhed er langt bedre end KPI drevet eller bonus drevet sikkerhed. ( For kan man ikke sælge varen, fordi man ikke har den rette sikkerhed - Så er der ikke meget arbejde at lave sikkerhed omkring ) - Vi talte også ulykkes mål. Og der var lidt forskellige holdninger til, om vi skal have et mål som "Nul Ulykker" - Eller om man skal have et tal som eksempelvis " 2,5 i frekvens" - Nogle mente at man nok ikke var helt realistisk ved at vælge en Nul løsning. - Her var min opfordring bare. Har man et ulykkes mål på mere end nul. Så skal man også tage højde for frekvensen i sit budget for samme år. Og jeg tror at det er de færreste chefer, der vil indgive et budget, hvor de har kalkuleret med en udgift til at betale for arbejdsulykker.

Semco Maritime fortalte om et projekt for Subsea7 - Hvor en helt anderledes for for bonus blev udløst, hvis Semco udviste den rette sikkerhedskultur. 1. million norske kroner, som blev udløst i portioner, hen over projektet, hvis Semco kunne holde et høj niveau. - Det helt specielle var at halvdelen af pengene var øremærket til velgørenhed, og resten var øremærket til velfærd for Semco´s medarbejdere. Det har jeg aldrig hørt om før. Men syntes at initiativet og metoden er fantastisk. Det er en belønnings metode,  som både gavner området og medarbejderne, uden at der lander penge direkte i lommen på folk. Altså bliver folk ikke direkte betalt for deres opførsel. 

Ingen kommentarer: