mandag den 7. juni 2010

HSE konference i Polen !


Så er vi endelig samlet igen. Alle HSE managerne fra alle firmaets farikker i verden. Samlingsstedet er Stettin i Polen. Mange kendte jeg i forvejen, men der var også nogle nye. Det er et rigtig spændende miljø at være i. Selv om vi har det samme arbejds - udgangspunkt, er vi alligevel utrolig forskellige. Vi taler godt nok engelsk alle sammen, men det er Kinesisk/engelsk - Spansk/engelsk - Canadisk/engelsk - Indisk/engelsk - Dansk/engelsk og et par andre dialekter. Så det er med at holde ørene stive. Første dag talte vi om miljø og tilladelser til produktion. Selv om vi principiel har den samme form for produktion, så lever vi under vidt forskellige tilladelser. Og her blev jeg meget forundret over at kineserne faktisk har meget strammere krav en Danmark. Vi laver en rammeaftale ( Miljøgodkendelse ) i Danmark. Vi kan så skrue op og ned for produktionen. Måske endda stoppe i en periode. Bare vi ikke kommer ud over rammen. Mens kineserne får helt faste og meget målbare tilladelser. Laver de det mindste om, skal de søge igen. Og den proces er enorm bureaukratisk..... Nå, humor er også forskellig. Så det jeg kan sidde og morer mig over sammen med min polske og amerikanske kollega , ser bestemt ikke ud til at være morsom for kineserne. Og den selvhøjtidlige attetude som ligger til spaniolerne er noget langt væk fra min opfattelse af mig selv. Men vi får det til at fungerer. så.....

Ingen kommentarer: