søndag den 12. april 2015

flyvning er mest sikker !


Flyet er det sikreste transportmiddel, når du skal fra A til B. Motorcyklen er det farligste.

Det ser voldsomt ud, når et fly styrter ned, og det bliver ofte dækket af medierne i flere dage, efter styrtet har fundet sted. Det har man senest set med Germanwings-flyet, der tirsdag styrtede ned i de sydfranske Alper, og som har kostet 150 personer livet.
Men ifølge tal fra Trafikstyrelsen er det langt mere sikkert at tage flyet end andre transportmidler.
Her har man sammenlignet risikoen for dødsfald ved at benytte de forskellige transportformer. Og risikoen for et dødeligt uheld per milliarder passagerkilometer ligger på 0,08 for fly.

Motorcyklen er farligst

Det næstmest sikre transportmiddel er toget, mens bussen og bilen indtager henholdsvis en tredje- og fjerdeplads. Motorcyklen må omvendt tage sig til takke med placeringen som det mindst sikre transportmiddel. Her er risikoen for fatale uheld per milliarder passagerkilometer 49,91.
Trafikstyrelsen understreger dog, at det kan være svært at lave en en-til-en-sammenligning mellem de forskellige transportmidler. Det skyldes, at vi oftere sætter os ind bag rettet, end vi køber en flybillet. Omvendt benytter vi flyene, når vi skal på længere rejser.
Derudover sker der langt færre fly- og togulykker end bil- og motorcykeluheld. Men når det så sker, kan der være mange omkomne, og derfor kan et enkelt flystyrt eller togulykke ændre statistikken markant. - Dog giver sammenligningen stadig en brugbar indikator for forskellen i risikoen ved at benytte de forskellige transportformer, står der i Trafikstyrelsens rapport.
Af Per Bang Thomsen og Phillippe Falkesgaard

( Det giver måske noget at tænke over i den daglige trafik - Og måske kan man slappe bedre af, når man flyver. Personligt har jeg indstillet mig på at jeg ikke kan gøre hverken fra eller til, når jeg flyver. Jeg må stole på at piloten ved hvad hvad han gør. - - - Men nogen gang kan jeg godt bekymre mig om mine med trafikkanter. De laver ofte alt mulig andet end at se på vejen og koncentrere sig om deres kørsel. Sådan en person kan meget nemmere være skyld i at jeg kommer til skade. ) 

Ingen kommentarer: