tirsdag den 14. april 2015

Long John er et barndomsminde !


Long Lohn-cyklen er en transportcykel, der blev opfundet i 1929 af mekaniker Morten Rasmussen Mortensen. Produktionen af den lange cykel med ladet placeret mellem føreren og forhjulet, blev siden overtaget af cykelfabrikken SCO på Fyn.
SCO, Smith & Co., dansk cykelproducent grundlagt af Robert Jacobsen (1870-1936) og Ivar Smith (1868-1932). SCO indledte sin produktion af cykler i 1905 og oprettede efterhånden flere cykelfabrikker. Efter 2. Verdenskrig fremstillede man også SCO-knallerten. Cyklerne blev produceret på Cykelfabrikken Grand A/S i Nørre Aaby på Fyn og var i mange år blandt Danmarks mest solgte.
Helt fantastisk - Jeg var slet ikke opmærksom på at Long John cyklen var en dansk opfindelse. Jeg har kørt adskillige kilometer på sådan en cykel. - Omkring 1976 var jeg bud for en mindre, men meget central beliggende øl - vand og tobaksforretning i midten af Aalborg. Min bud karriere varede ca 2 år. Her cyklende jeg utallige kasse øl og vand ud til de store villaer i Hasseris, Aalborg Teater og til de mange kontorer i midtbyen. Butikkens ejer " Jensbye" - Var en kendt mand i byen ( Medlem af Alborg boldklubs bestyrelse - Logemedlem og aktiv i andre samfundssager ) Derfor købte mange af byens spidser deres forsyninger i denne butik - Og derfor cyklede jeg adskillige kilometer på en Long John med fuld læs gennem Aalborgs tætte trafik.
Med til historien hører også at jeg i 1997 lånte to Long John cykler ved Shuldstad Brød - Og en kammerat i Holsterbro Triathlon Klub og jeg brugte dem til at kører et lokalt cykelløb - Hvor begge vores sønner sad i en autostol foran på ladet. Billedet var i den lokale avis !

Ingen kommentarer: