søndag den 11. september 2011

Højresving der dræber !

Bytrafik og lastbiler passer ikke sammen. Selv om det er en nødvendighed, burde man på en eller anden måde prøve at tænke nyt. Fra min tid som chauffør på en lastbil husker jeg tydelig de stunder, hvor man lige havde set / passeret eller krydset en cyklist. Og nu var personen pludselig ude af syne. Jeg var aldrig helt sikker på om cyklisten var kørt væk fra lastbilen, eller cyklisten var kørt ind i en af mine blinde vinkler. Jeg kunne vende og dreje mig i føresædet. Nogen gang var de bare væk - andre gange dukkede de op lige foran højre side - og nogle gang fulgte de med i samme tempo som bilen, cirka 5 meter nede langs laddet. Jeg har heldigvis aldrig ramt nogen - endsige været tæt på at ramme nogen. Men jeg har tit svedt angstens sved og bandet nogle af de to hjulet trafikanter lange væk. Jeg ved godt at jeg havde det fulde ansvar, men der var virkelig nogle cyklister, der tog de vildeste chancer. Nu kan man så gå ind på nettet og teste sin viden om højresvings ulykker. Et forsøg fra Vejdirektoratet på at øge opmærksomheden og undgå ulykkerne.

Jeg kunne forstille mig at man gik mere målrettet efter cyklisterne. Deres viden om færdselsregler og deres "uforsvarlige mod" til at lægge sig på siden af en lastbil er helt uden af trit. Man skulle måske male "blod - body tack" på asfalten i nogle af de kryds der er farligst. Så alle får kastet den barske realitet direkte i hovedet. Netsiden er et godt forsøg. Men langt fra nok ( Heller ikke selv om man kan vinde en flot cykel )

Ingen kommentarer: