torsdag den 29. september 2011

Bløde puder og danske arbejdspladser !

Var forleden til møde i ÅrupFyn . Nærmere betegnet fabrikken Dan-Foam Aps. - Et møde i Netværk Danmark, hvor jeg er medlem af Arbejdsmiljø chef gruppen. - Midt i mødet havde vi så en tur ud i produktionen. Her så vi hvordan den berømte Tempur pude blev fremstillet ( I mange flere modeller end jeg havde drømt om ) Og hvordan de lavede deres berømte madrasser. Alt samme en fin oplevelse og en fin fabrik. Men når jeg tog mit kendskab til produktion i Asien i betragtning, kunne sådan en fabrik meget nemt flyttes dertil. Ekspertviden i fabrikken var selve recepten på skummet og så deres kvalitetskontrol. Alt andet kunne uden blinken udføres af kineserne. Selvfølgelig ville der være en transport og logistik økonomi, men den ser ud til at være overkommelig, når man ser på hvad der ellers kommer fra den del af verden. Man kunne endda servicere deres store amerikanske marked fra samme "asiatiske fabrik". Derfor tager jeg hatten af for Dan-foam ledelse, at de fastholder deres produktion i Danmark. At de "gider" at bøvle med de høje lønninger og strammere lovkrav.



Og så en sjov detalje: Tempur forbindes på det europæiske marked med hospitaler og institutioner. De vil selvfølgelig gerne sælge meget mere på det private marked og er derfor på vej gennem nogle strategiske tiltag. Et af disse er at fjerne deres " Kors" i logoet. Således at de distancerer sig lidt fra behandlings miljøet. Og de gør det på den måde at de nedtoner - og gør "korset" mindre og mindre. Og med tid vil det helt forsvinde. - Det kan man jo selv tjekke om et par år.

Ingen kommentarer: