lørdag den 9. juli 2011

Skilteblinde !

Skal vi ikke bare sætte et skilt op ! - Den kommentar hører jeg tit og ofte, når vi skal løse et eller andet problem. Jeg syntes dog ikke altid at det er den rette løsning. For folk bliver meget hurtig "skilte-blinde". Og beviset er tydelig !


Man ser ofte gamle skilte der bare hænger. De er for længe siden blevet forældet. Enten fordi man har ændret noget eller fordi man har fundet andre løsning. Og alligevel hænger de der bare. Når jeg som auditør, kommer rundt i verden ser jeg med nye øjne på stedet, og finder rigtig nemt disse skilte - Og når jeg kommenterer dette til de lokale folk, er reaktionen altid. " Nå... Ja... Det skal selvfølgelig ned". Det klarer vi med det samme". Nogle af disse observationer kan man grine af: Maskepåbud på en dør der engang førte ud til et kemirum, men nu er vejen ud til toilettet............ Men det kan også gå galt. Hvor et nødudgangsskilt sidder på en dør ud til det fri. Nu er det så bare blevet vejen direkte ud til stedet hvor man opbevarer brandbare kemikalier i en 40 fods container. - - - Derfor skal man være varsom med skiltning. Mine råd er altid. Lav en skilte politik. ( Ensret skiltene - begræns skiltningen til et minimum - dog aldrig under lovkrav - Og lav en skilteaudit mindst 2 gange årligt )

Ingen kommentarer: