fredag den 25. marts 2011

Håndbog i kinesisk købmandsskab !

Da alt er til forhandling i China, har jeg efterhånden fået et godt billede af den grundlæggende procedure, som en kinesisk gadehandler følger. Jeg tror godt, at jeg kunne skrive en form for håndbog for dette fag ( Set fra en europæers side )

1. Tag initiativ. Det gør du ved at råbe kunden op. Er der tale om en udenlandsk kunde, gøres det naturligvis på engelsk. Meget nyttig sætning er: " Hey - some boy !" - For at opnå etnisk gramatisk korrekthed, siges denne sætning kun til eén person.


2. Er det, stik mod al forventning, ikke lykkes dig at fange kundens opmærksomhed, har du to muligheder for at forstærke din virkning på kunden. Du kan enten tage et fast greb i kundens arm, eller sige " My mom has no legs".


3. Du har nu fanget kundens opmærksomhed, men da hans tid er dyrbar, er det vigtig at du straks præsenterer dit produkt. Sælger du foreksempel kasketter, råber du " OKAY ! - Come see OKAY ! - Many caps OKAY !" Bevæger du dig i navneskilt branchen, vil det korrekte råb være: " Do you want to by a name ?".


4. Det er nu blevet tid til at forhandle prisen. Du fastlægger hvad du vil have for varen - - Og så lægger du 800 oveni. Det kan virke chokerende. Men hold masken, og kontakten.


5. Er det rigtig svært, så blive fysisk med kunden. Begynd at flirte med kunden, prøv hans solbriller og smil. Mens du sender ham/hende et uskyldigt blik.


6. Din fysiske placering af forretningen er også vigtig. Start på steder, hvor kunden går langsom. På hjørner, ved trapper eller steder hvor kunden står stille for at betragte et eller andet. Kan du komme til at spærre vejen, eller lægge forhindringer på trapper eller fortorvet er det alletiders.


7. Er handlen ved at gå i vasken, er sidste - Og absolut sidste chance, at råbe efter kunden: OKAY - OKAY ! - Come back. Special price for you !". Men virk aldrig desperat.

Ingen kommentarer: