fredag den 18. december 2015

Så gør dog noget ved egen situation !


Det gennemsnitlige sygefravær lød sidste år på 8,3 dage per medarbejder. Den ny opgørelse over sygefravær fra Danmarks Statistik viser, at det er en stigning fra året før, hvor den gennemsnitlige danske lønmodtager holdte sengen i 8,09 dage. Dansk Arbejdsgiverforening finder udviklingen foruroligende. ”Sygefraværet burde have en faldende tendens. Det er en stor udgift både for arbejdsgiverne og samfundet, derfor er det bekymrende, at det går den gale vej," siger chefkonsulent Berit Toft Fihl. "Man kunne ønske, at der også kom stærkere fokus på at nedbringe det offentlige sygefravær. Vi kan ikke se nogen objektiv forklaring på den store forskel, så man må tro, at det hænger sammen med kulturen," siger Berit Toft Fihl.
 
Jeg skal ikke udtale mig om kulturen i det offentlige. Jeg har aldrig været ansat i den del af arbejdsmarked ( Og så alligevel. Jeg var i DSB i mine unge dage - Hvor sygefraværet også var ekstrem højt mellem funktionærene - Men det er lang tid siden )
 
Jeg slåes dog med undren, når jeg ser tallende på sygefravær i det offentlige. Jeg både læser om dem i avisen og hører fra mit netværk af arbejdsmiljøfolk. Om det er en kombination af manglende begejstring for ens arbejde - manglende indblik fra ledelsen omkring sygdomsstyring eller at moralen bare er lavere mellem visse dele af det offentlige ???. Jeg ved det ikke.
 
Men uanset hvad grunden er, så burde det da være i alles interrasse at det blev lavere. Hvorfor bliver vi så ved med at slæbe rundt med så høje fraværstal. Roden til det hele burde måske findes i inkompetence mellem ledelsen og uvillighed mellem de ansatte til at gøre noget ved egen situation.

Ingen kommentarer: