tirsdag den 29. december 2015

Mit blodtryk og yoghurten !

Personer, der spiser omkring 170 gram yoghurt tre gange om ugen, har lavere risiko for at få for højt blodtryk. Det skriver forskning.no. - Resultaterne stammer fra et stort amerikansk befolkningsstudie, som har foregået over 15 år. I Studiet har forskerne undersøgt, om der var nogle fællestræk hos personer, der spiser flere mejeriprodukter end andre.
 
Her viste det sig, at de som spiste eller drak omkring tre portioner med mælkeprodukter med lavt fedtindhold om ugen, havde lavere blodtryk end andre. Men effekten aftog med alderen. Der var dog en undtagelse - personer der spiste yoghurt havde nemlig lavere blodtryk, uanset deres alder.
 
Studiet, der netop er publiceret i British Journal of Nutrition, indeholder tal fra 2.075 deltagere, og omkring halvdelen af dem udviklede for højt blodtryk i løbet af studiet. Norsk professor er dog kritisk overfor studiets konklusion. - »Studiet er ikke tilstrækkeligt for at anbefale yoghurt til at sænke blodtrykket. Vi ved at magre mejeriprodukter indeholder vigtige næringsstoffer som kalcium og jod, men at yoghurt skulle være bedre end for eksempel letmælk, er jeg meget skeptisk overfor,« siger Anette Hjartåker, der er professor i ernæringsepiodemiologi ved Universitetet i Oslo, til Forskning.no.mad
 
Så er der måske alligevel en sammenhæng mellem konen og min morgen og at vi begge har et lavt blodtryk. Jeg havde ellers en ide om at vi levede et ustresset og harmonisk liv ( Her ville mine kolegaer på arbejde nok grine sig ihjel ) - Men lad os bare sige at det er yoghurten.

Ingen kommentarer: