fredag den 29. januar 2016

Arbejd når du arbejder !

Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i Strasbourg afgjorde i sidste uge, at chefen må læse med over skulderen, når medarbejderen uretmæssigt sender private beskeder i arbejdstiden. Den Europæiske
 
Menneskerettighedsdomstols dom er helt i tråd med den seneste afgørelse fra Højesteret, som faldt sidste år. Højesteret afgjorde i 2015, at en arbejdsgiver må læse en medarbejders private e-mails, hvis arbejdsgiveren har en mistanke om, at medarbejderen uberettiget sender fortrolige erhvervshemmeligheder til tredjemand.
 
Med den seneste dom fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol samt Højesteretsdommen fra 2015, kan arbejdsgiveren lovligt overvåge de ansattes e-mails og internetbesøg. Hvis virksomheden overvåger de ansatte uden at have gennemført og informeret om reglerne til medarbejderne forinden, er det i strid med persondataloven.
 
Jeg er helt på linje med denne domsfældelse. Jeg er ikke berørt af problemet til daglig, men når jeg ser at nogle bruger timer på private ting på nettet i arbejdstiden, så bliver jeg noget træt i sindet. Når jeg finder papir i printet med: børnehavens oprydningsdag - Fest invitationer - Kvitteringer fra køb på nettet eller billeder, som man har printet fra sin Face book profil, så er det sværet ikke at have en holdning til, hvordan disse kollegaer forvalter deres arbejdsansvar.

Ingen kommentarer: