lørdag den 1. november 2014

Kranspulsåre tjek !

Fredag blev brugt på at få gennemført en kranspulsåre undersøgelse på Esbjerg sygehus. Baggrunden var at jeg har haft lidt bøvl med hjertet, og at min læge ville sikre sg at jeg ikke havde forkalkninger. Efter at have fået blodprøver først på ugen, mødte jeg op kl. 8.45 - For at få gennemført undersøgelsen.
 
Jeg havde læst lidt om undersøgelsen inden jeg mødte op og var rimelig afklaret - Dog uden at have afklaret, hvordan jeg ville tage et eventuel dårlig resultat. -Først fik jeg lagt et prop ( Sådan bare lige i tlfælde af at noget skulle gå galt - Straks tækte jeg - Der stod ikke noget i deres informationsmateriale om at det kunne gå galt ) - Derefter blev jeg iklædt sygehus tøj, som stadig er lige så uformlig og grimt som jeg husker det.
 
Nu gik der så ca. 3 timer, hvor jeg måtte vente på at komme til. Nok fordi der kom akutte patienter ind foran i køen. Og det var fuldt acceptabelt. ( Var det mig selv der havde brug for akut assistance, ville jeg også gerne først i køen )
 
Endelig kom jeg ned på afdelingen, hvor undersøgelsen skulle laves. Personalet var rigtig flinke og holdt hele tiden mig underrettet om hvad der skulle ske. Dog var lægen nok en tand for smart da han sagde: " Du ser meget sportstrænet ud....... Det er dog ingen fordel med så stram en bugmuskel. Du vil helt sikkert komme til at mærke når jeg stikker". OG SÅ STAK HAN STRAKS EFTER. Hold op det kunne mærkes. Hvilket jeg nok også fik ytret mig om i et meget højt " For helvede da ! "
 
Selve undersøgelsen består i at de trækker en lille sonde op gennem lysken - helt op til øverste del af hjertet. Derefter pumper de kontrastvæske ind i kranspulsårene. Man kan se det hele "live" på en stor skærm ved siden af sengen. Det var på en gang voldsom facinerende og samtidig enorm uhyggelig, da det jo var mit hjerte der hoppede rundt på skærmen.
 
Selve resultatet var super. Jeg havde de flotteste kranspulsårer. Lægen sagde endda, at skulle der komme skidt i årene, så var der masse af plads på grund af mit gennemtrænet hjerte. Det skabte ro i sindet - Og en vink om at jeg skulle kigge andre steder efter mine hjerte problemer.
 
Nu sidder jeg så med et stort plaster i lysken, og må ikke lave noget som helst i to dag - Det bliver også svært. Men skal nok lykkes.

Ingen kommentarer: