lørdag den 14. april 2012

Derfor skal jeg jævntlig have ny bil !

DTU Transport dokumenterer i en ny rapport en markant sammenhæng mellem bilers årgang og personskadernes alvorlighed, givet at uheldet er sket (passiv sikkerhed). Resultatet viser, at i de alvorligste uheld, hvor føreren bliver dræbt, kunne førerens død have været undgået i mere end halvdelen af tilfældene, hvis de uheldsinvolverede biler havde været nye. Jo ældre en bil i en ulykke er, jo større er risikoen for at føreren kommer alvorligt til skade. Hvis alle uheld i 2010 var sket med biler, der var fremstillet i 2010, ville antallet af døde førere have været halveret, og antallet af alvorligt tilskadekomne reduceret med en tredjedel.
Antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken viser en klart nedadgående tendens hen over de seneste 40 år. Det årlige antal dræbte trafikanter er faldet fra et maksimum i 1971 på 1.213 til 255 i 2010 samtidig med, at trafikmængden er mere end fordoblet. Mange faktorer bidrager til denne udvikling, herunder den tekniske udvikling af bilerne, ændring i vejenes udformning samt førerens kompetencer og holdninger. Sidstnævnte påvirkes også blandt andet af den generelle lovgivning, mængden af politikontrol og informations­kampagner. Forskerne har imidlertid ikke solid viden om, hvor meget hver af disse faktorer har bidraget til den markante forbedring af trafiksikkerheden.

Ingen kommentarer: