onsdag den 4. april 2012

Datteren var i lokal radioen !

Vikarjob kan være vejen til fast arbejde - Når fastansatte sendes på kursus og ledige passer deres job imens, kan det være vejen ind på arbejdsmarkedet. Det viser erfaringer fra Mariagerfjord Kommune, hvor man sidste år satte tre jobrotationsprojekter i gang indenfor lærerfaget, rengøring og ældreområdet. På lærerområdet fik 9 ud af 12 virkarer job efterfølgende. Én af dem er Liza Mogensen fra Hobro. Som nyuddannet lærer stod hun i sommeren 2011 uden job trods mange ansøgninger. Derfor meldte hun sig i stedet til jobrotationsprojektet.- Jeg har været rigtig glad for at være i ordningen. For mig var det en god mulighed at komme ind, fordi jeg ikke havde en chance for at komme ind på andre måder, siger hun. Og vikararbejdet endte med at give pote.- Der blev et barselsvikariat ledigt, og det blev jeg tilbudt, fordi jeg jo havde været i jobrotation og bevist, hvad jeg kunne, siger Liza Mogensen.
Det er ikke kun Liza Mogensen, der har haft gavn af ordningen. Det fortæller projektleder og koordinator Marianne Rosendal.- I lærerprojektet fik 9 ud af 12 i løbet af de første fire måneder faste vikariater, og for et jobrotationsprojekt er det en meget stor succesrate, siger hun. Ifølge Marianne Rosendal har Mariagerfjord Kommune fået stort udbytte af de tre rotationsordninger.- De ansatte får mulighed for at blive opkvalificeret. Det er en stor fordel for virksomhederne og dermed også for kommunen, siger hun. Samtidig er det ifølge Marianne Rosendal vigtigt at tage hånd om næste generations arbejdsstyrke.- Kigger vi på lærer- og ældreområdet i Mariagerfjord Kommune, så er det store årgange, der snart går på pension. Derfor er det vigtigt, at vi får opkvalificeret en fremtidig arbejdsstyrke, siger hun.
For Liza Mogensen har joberfaringen givet større tro på et fast job.- Jeg håber på, der bliver plads til mig et sted her i Mariagerfjord Kommune. Men ellers er det jo bare at søge igen. Nu har jeg i hvert fald en smule erfaring, jeg kan skrive på mit CV, og så håber jeg, det kan hjælper mig. De tre jobrotationsprojekter afsluttes alle i løbet af 2012.

Ingen kommentarer: