tirsdag den 13. marts 2012

Har jeg mon dummet mig i flere år !

3Mange studier har vist, at vinterfodrede fugle er i topform og lægger deres æg tidligere end ikke fodrede fugle. Men til forskernes store overraskelse fik mejser, der blev fodret tidligt på ynglesæsonen, betydeligt mindre kuld end fugle, der selv skulle finde deres føde. Desuden var andelen af klækkede æg mindre i de små kuld. En årsag kan være, at fodrede fugle bruger for mange kræfter på at forsvare foderbrættet og for lidt tid på at finde en god mage. En anden årsag skal måske findes i registreringen af, at fodrede hanner gik i gang med at synge tyve minutter senere end hanner, der ikke blev fodret. De kom for sent til den tidlige morgensang, som er meget vigtig for fuglene. For på det tidspunkt, skal de forsvare deres territorium og tiltrække hunnerne – og ikke bruge deres tid på at æde!

Nu må jeg så indrømme at jeg nok har dummet mig i flere år. Jeg har fast fodret til langt ind i foråret. Det må jeg hellere sætte en stopper for.

Ingen kommentarer: