lørdag den 24. marts 2012

Ali Baba !

Et sjovt udtryk, som jeg tror alle forstår, men som bare ikke er ret meget brugt i Danmark. Når de talte om ublu priser i Kina - Så sagde de " Ali Baba" - og pegede på hinanden. - - Da jeg handlede kopi ure i Italien, og pressede prisen til det yderste, så kaldte de Italienske gadehandlere mig for "Ali Baba" - - Og sårme ikke om vi nu også mødte udtrykket i Tyrkiet. Vi skulle leje en bil, og det ret anderkendte firma - Europcars - var for os et rimeligt valg. Nok ikke de billigste, men jeg var rimelig sikker på deres forsikringer på bilen. Alligevel skulle udlejeren lige fortælle, at alle de lokale biludlejere var "Ali Baba" - Da de var billig på udlejning, men ville komme efter mig med alverdens forskellige gebyrer og ekstra omkostninger. - - Jeg ved ikke om et så reguleret samfund som det danske giver plads til "Ali Baba" typer, uden at de bliver taget af Skat eller af aviserne. Men det kunne da være sjovt om de begyndte at kalde disse folk for "Ali Baba" - Det ville sætte dem i en international bås for svindlere.

Ingen kommentarer: