lørdag den 15. januar 2011

Min kinesiske forbindelse !

Så var jeg ude at spise med min kinesiske forbindelse. Jeg mødte ham i bussen mellem Beijing og Qinhaungdao for et par måneder siden. Vi faldt godt i snak og jeg lovede at kontakte ham, når jeg igen kom til kina. Det var så i dag. Jeg havde også inviteret hans kone og barn, men de var desværre syge. Han valgte maden - Beijing and med masse af fint tilbehør. Og vi fik en rigtig god snak. Han er en ung kineser, med masse af mod på livet, men også noget forvirret over den rivende udvikling som hans land og hverdag er igennem. Han er maskin ingeniør i et lokalt rederi. Og har endda en lille del aktier i selskabet. Men jeg kan godt se at denne materielle jagt, som ses overalt i Kina, har bidt sig fast i hans billede af verden. Og at værdier som familie - børn - optimisme - glæden ved at være til og måske endda noget religiøs at tro på har svære kår. Man skulle måske tro at et folk med så lange og stærke kulturelle rødder havde meget at bygge på. Men jeg fornemme klart at de har svært ved at finde forbindelsen mellem fortiden og fremtiden. Det kan godt være at de sidste 61 års styre har klippet dette bånd over..... Nå, vi aftalte at mødes igen når jeg kommer til Kina igen, og at når min kone skal med til Kina i april, tager vi en familie kom sammen. Fin aften og virkelig værd at bruge tid på. Det at påvirke mennesker på en positiv måde og møde dem på lige vilkår er altid skønt og jeg bliver skal også klogere. Og en lille sjov kinesisk ting, som jeg ikke skriver i den engelske udgave. Så bad han om at få den overskydende med med hjem til familien, så alle de mange små levninger blev sirlig pakket ned og kom med ned i hans bil. Jeg har set dette mange gange før. Men det er ikke lige dansk kultur.

Ingen kommentarer: