fredag den 28. januar 2011

En rygende bombe under Kina !

Rygning i Kina er meget udbredt. Rigtig mange mænd har denne vane, men jeg endnu ikke har set en eneste kvinde der ryger. Jeg kan forstå på mine kollegaer, at det ikke altid har været så populær at ryge. Og at rygning i dag er et status symbol. Jeg har prøvet at tale med dem om de uheldige virkninger rygning kan have, men det er som om de er blinde for agumenterne. Lidt ligesom dengang jeg var teenager. Der er heller ikke megen samfundsoplysning om skadevirkningerne og det er tilladt at ryge på offentlige steder og på restauranter Cigaretpakkerne har ingen advarsler. Ja, de kan endda have navne som "Double Happiness." - Jeg tror at alt denne rygning kan blive en samfundsmæssig bombe under det kinesiske sundhedsvæsen. I forvejen er deres sundhedsvæsen ikke gearet til deres befolkningsstørrelse og den kinesiske stat laver i dag forsikringsordninger (Ekstra skat) som skal dække behandlingerne. Disse ekstra skatte kan ikke i dag følge med og deres betingelser strammes hele tiden (Siger min kinesiske forbindelse) - Så når de ryge relateret sygdomme kommer væltende (Om 5 - 10 år) Bliver de rigtig forskrækket. Her er rettidig omhu nok den bedste medicin. Brug pengene på information - Forbyd rygning på offentlige steder og sæt prisen op med rigtig mange procent.

Ingen kommentarer: