lørdag den 16. januar 2010

I fængsel for at slå en andens barn i skolen !


Først skal siges, at det IKKE er ok at slå andre folks børn. Der er ingen undskyldning. Det er HELLER IKKE ok at stikke en kniv i en ryggen på en skolekammerat. Men ugens medieopblæste episoder er jo kun den sidste ulykkelige hændelse, i en lang række af episoder, der har gået forud for handlingerne. Hvor er forældrene henne i denne historie. Hvor er skolen og skolebestyrelsen. I en af sagerne var der virkelig kø ved vaske for at krybe udenom. Inspektøren lænede sig op af en trivselsundersøgelse der var 1½ år gammel. ( Den kan kun være retningsgivende - Det må være hverdagen, der er udgangspunktet for hans virke ) Og en skolebestyrelses formanden, der mellem alle hendes øøøhhh og æææhhh, fik sagt et par forkølede ord om værdigrundlag. For mig lignede hun en der virkelig havde berøringsangst over for skolens aktuelle problemer. Og det fremgik da tydelig af TV indslaget, at det var et gammel og kendt problem. En skoleelev kunne frisk fortælle at den knivstikkende pige var blevet moppet over en længere årrække. Med risiko for at fornærme en del af vennekredsen / familien ( Jeg er omgivet af lærer ) Så mener jeg at der må være nogle der ikke lever op til deres ansvar i skolerne. Ikke at det er deres opgave at løse problemet. Men de kan gøre opmærksom på problemet - Over for forældre - myndigheder - klassen - skolen. Og skulle man møde nogle forældre der ikke kan se deres barns hensigtsmæssige opførsel. ( Sådanne forældre har jeg faktisk mødt op til flere gange i den tid, mine tre egne børn har frekventeret folkeskolen ) Så må man som lærer bare "RÅBE HØJERE". Jeg har selv set uheldige udfald af passive lærer, dog aldrig så galt som ugens eksempler. Jeg tror at det handler om de værdier man har i sit eget liv. Ikke så meget om det lige står i et værdigrundlag eller en trivsels undersøgelse.
Det er rigtig få mennesker der ikke på bunden ved hvad der er rigtig eller forkert. Så min opfordring må være. Tag nu fat i problemet inden vi igen skal se gentagelser af denne uge. Man er som lærer ikke forpligtet til at løse alle problemer, men man er som menneske forpligtet til at skride ind, når man ser uretfærdighed.

Ingen kommentarer: