fredag den 15. januar 2010

Arbejdstilsynet var tilpas imponeret !


Arbejdstilsynet har fået den opgave at kontakte de virksomheder der har anmeldt mere end 100 arbejdsulykker med fravær i 2008. Opgaven er at man sammen får lavet nogle planer for, hvordan dette tal kan reduceres væsentlig. Der findes 93 af disse virksomheder i Danmark - 9 i vores område, og vi er en af disse.
Derfor var jeg til møde ved Arbejdsilsynet i Kolding. De fremlagde deres tal - grafer og kurver over mit firma, som de kunne se for 2008. Og der var da ikke et kønt syn. Derefter viste jeg dem alt det vi havde lavet i 2009. Hvor langt vi er kommet og at vi har reduceret enormt på dette tal. Jeg vist hvordan vi, gennem en meget målrette indsats , har sat sikkerhed på dagsordnen. Alle møder, fra morgenmøder på gulvet til management meeting i topledelsen, starter med sikkerhed. At der er kommet sikkerhedsmål ind i rigtig mange preformens aftaler, og at vi har brugt 5S systemet til at hjælpe os. At vi uddanner vores sikkerhedsfolk, både gennem egne kurser og gennem 3F sikkerhedskurser. At vi har så aktivt en sikkerhedsorganisation, at jeg altid har kampvalg, hver gang der er valg til ny sikkerhedsrepræsentant. Og det bedste af det hele. Det er langt imellem at en af mine kollegaer kommer til skade. Arbejdstilsynet vil selvfølgelig gerne se at alt min snak virker i virkeligheden, så jeg har inviteret dem på besøg. De vil gerne bruge vores arbejde, som et eksempel, når de begynder at samle de arbejdsskade tunge virksomheder. Så jeg har lovet at stå op på kassen og fortælle om forløbet.
Selvfølgelig er jeg stolt over vores arbejde, det sidste år. Jeg er mest stolt over hele sikkerhedsorganisationen. For uden den enkelte sikkerhedsrepræsentants aktive deltagelse, var vi aldrig kommet så lang. Og uden en klar ledelse, der konstant har sagt at prioriteten er: Sikkerhed - Kvalitet - Produktion, så kommer økonomien af sig selv, Så var det heller ikke gået. ( skulle man komme med lidt kunstruktiv kritik af projektet, er det at man i Arbejdstilsynet forholder sig til tallet 100 ulykker. Uden at se på om virksomheden har ansat 500 mennesker eller 11.000 mennesker. Det siger noget mere at bruge udregningsmetoden Ulykkesfrekvens. En metode der bruges overalt i erhvervslivet, og som gør at man kan sammenligne alle virksomheder, uanset branche, uanset antal ansatte, uanset om der arbejdes mere eller mindre end 37 timer pr. mand pr. uge. Her burde Arbejdstilsynet være mere moderne og bruge disse tal. Så ville de også finde de " mere rigtige" indsats steder )

Ingen kommentarer: