fredag den 12. juni 2015

Bloddonor og motion !

Et dansk forskningsprojekt har slået fast, hvor stor indvirkning bloddonation har på motionisters kondition. Det skriver Donor Nyt. Resultaterne afslører, at blodtapningen har en vis indvirkning på motionisternes ydeevne i op til 28 dage efter, de har fået tappet blod. Studiet vil blive publiceret senere på måneden i tidsskriftet Transfusion Medicine.
 
I undersøgelsen blev 20 mænd og 20 kvinder testet 3, 7, 14 og 28 dage efter blodtapning. Her viste det sig, at motionisternes ydeevne var svækket med 5,2 procent efter tre dage. De fleste havde nået deres fulde ydeevne efter 14 dage, mens enkelte først havde opnået fuld præstationsevne igen efter 28 dage.
 
Er man bloddoner, og han man som mål at slå sin egen rekord på en given distance, er det altså en god idé ikke at donere blod i op til fem uger inden, man skal præstere. Der er dog intet til hinder for, at man træner igen allerede få dage efter tapningen. Årsagen til den svækkede præstationsevne efter en blodtapning er, at tapningen fører til et fald i rødeblødlegemer, der er vigtige, fordi de afgiver ilt. Det er første gang, at en undersøgelse klarlægger sammenhængen mellem bloddonation og kondition.
 
Jeg har været en habil bloddoner, men desværre gør alt min rejse aktivitet at jeg er udelukket for at afgive blod ( Karantæne efter besøg i Asien eller Sydamerika ) - Men jeg husker godt at det påvirkede min træning, da jeg gav blod. Jeg har endda prøvet at løbe om eftermiddagen, efter at have doner om formiddagen. Det var en mærkelig oplevelse. Det var som om jeg kun kunne komme op i 3 gear - selv om både benene og lungerne godt kunne mere, så blev der ikke transporteret ilt nok ud til musklerne.

Ingen kommentarer: