fredag den 18. november 2011

Kvindekvoter kontra Mandekvoter !

Jeg har arbejdet sammen med mange forskellige kvinder i min karriere. Og de er lige så dygtige / mindre dygtige, som de mænd jeg har arbejdet sammen med. Jeg mærker ikke den store forskel i hverdagen. Her er det folks arrangement - deres kvalifikationer og deres interesse i arbejdet der tæller. Og jeg skal hilse at sige, at jeg har mødt kvindelige kollegaer, der er lige så ambitiøse som mine mandlige kollegaer. Men at man kan kvalificerer sig, bare ved at have et bestemt køn. Det kan jeg ikke få til at stemme. Et forslag fra vore politiker, at der skal være 40 % kvinder i alle bestyrelser. Kvindekvoter. ( Og at man vil bruge sanktioner, hvis det ikke sker ) - Er langt fra mine forestillinger om et lige og fair arbejdsmarked. Det vil ødelægge det gode samarbejde på direktionsgangen - Der vil sidde nogle kvinder, der ikke er sikre på om det var deres kvalifikationer eller deres køn der gav dem pladsen - Og den samlede viden i bestyrelsen vil falde, med dårligere beslutninger til følge. Jeg tror at problemet ( Hvis det da er et problem ) Løser sig selv. I dag er der en overvægt af kvinder, der tager de lange eller mellemlange uddannelser. Så der vil også være en overvægt af kvalificeret kvinder om små 15 år. Til den tid kan det være at vi så taler om "mandekvoter" - Men det vil være lige så pjattet !

1 kommentar:

M Nielsen sagde ...

Kvoter eksistere i Danmark. I form af mande-kvoter.

Er det ikke ironisk. Det er nedladende over for kvinder? Men en nødvendighed for mænd, at få kvoter for mænd?

I 2007 blev på læge- og dyrlægestudiet på KU oprettet mande-kvoter.
Jylland er optaget på medicinstudiet på kvote 2 fordelt 90/10 i mændenes favør.