søndag den 27. marts 2016

Topskat = Misundelsesskat !

En ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser at tømrere og lærere ikke længere betaler topskat. En skat som fagbevægelsen i 2008 ønskede lempelser til, for at imødekomme den almindelige lønmodtager som kun lige akkurat rammer topskatten.
 
Samlet betalte skatteyderne 438 milliarder kroner i skat i 2013, og her stod top skatteyderne som betalere af de 161 milliarder. Af de 161 milliarder kroner udgjorde selve topskatten dog kun 15,7 milliarder kroner. Fjernede man topskatten helt, ville top skatteyderne altså fortsat tage det største slæb og notere sig for godt 33 procent af de samlede skattebidrag. ”Med andre ord betyder topskatten mere for den enkelte, der betaler den, end for staten, der modtager den.
Vi så at sige slagter guldgåsen, der lægger æg, i stedet for at avle flere guldgæs”, konstaterer Jonas Ravn.
 
Jeg kan kun give Jonas Ravn ret. Som en af dem der betaler topskat er jeg overhovedet ikke interesseret i at tjene mere i løn. ( Og dermed også bidrage mere til den fælles skattekasse. Derimod går jeg målrettet efter frynsegoder, der kommer mig til gode, men som ikke på nogen måde bidrager til den samle skattekasse. Var topskatten derimod ikke eksisterende, så ville jeg gå efter mere køn og samfundet ville får mere ud af mit arbejde. Derfor...... Væk med topskatten og lad os tjene til vores fælles bedste. Som det er i dag burde vi omdøbe "topskat" til "misundelesskat" - For der er ingen anden fornuftig forklaring på at fastholde denne fejl i systemet.

Ingen kommentarer: