mandag den 6. juli 2015

Optimer din profil !

 


Udfyld din profil. Jo mere din profil er udfyldt, desto oftere dukker du op i søgninger. Fokuser på at beskrive, hvad du brænder for, og hvor du gerne ser dig selv næste gang. Beskriv dine successer og de opgaver, du har løst.
 
Arbejd med søgeord. Søgeord bruges meget aktivt af rekrutteringsfirmaer, så arbejd aktivt med dem. De kan være afgørende for om du dukker op i en søgning eller ej. Vær præcis i dine formuleringer, både når du beskriver erfaringer fra dine tidligere ansættelser og dine skills / expertise. Brug summary til at sammenfatte dine kompetencer og faglige interesser.
 
Åben din profil. Når du har udfyldt din profil med de rigtige søgeord, så sørg for at indstille din 'public profile' til at vise så meget som muligt. På den måde dukker du op i langt flere søgninger. 
 
Skriv en præcis overskrift. Brug overskriften aktivt, og ikke kun til titel og virksomhed. Hvad laver du, hvad arbejder du med? Husk at du ikke skrive kontaktdata i overskriften. Undlad også at skrive ’jobsøgende’ eller ’søger nye udfordringer’ i overskriften, da du så ikke dukker op i relevante søgninger. Skriv i stedet, hvilken stilling du kommer fra eller leder efter.
 
Vælg dit foto med omhu. Vær kritisk med det billede, du bruger af dig selv på profilen. Festbilledet fra Facebook sender ikke det rigtige signal, så vælg hellere et klassisk, pænt og vellignende portræt.
 
Opdater din status. Statusopdateringen er som en kæmpe lysreklame. Brug det aktivt, for hvis nogen ’liker’ eller deler din opdatering, dukker du op på væggen i dit netværks netværk. Men husk at slette eller ændre opdateringen, når den bliver uaktuel.
 
Få flere connections. Jo større netværk, jo længere når du ud og desto oftere optræder du i søgninger. Folk har forskellige grænser for, hvor godt man skal kende hinanden for at connecte – men som jobsøgende kan man godt tillade sig at tænke netværk bredt.
 
Vælg sprog. Om du vælger at skrive dit CV på dansk eller engelsk afhænger af, hvilken type stilling, du søger – og hvor. Overvej om du helst vil findes på danske eller engelske søgeord.
 
Deltage aktivt i grupper. Tænk også på din profil, når du ikke er jobsøgende. Meld dig ind i grupper, deltag i diskussioner – headhuntere er med i grupperne. Du optræder oftere i søgningen.
 
Få anbefalinger. Det er generelt godt med anbefalinger, men sørg for at blive beskrevet ’hele vejen rundt’, så folk ikke begynder at lede efter hullerne i osten. Du vælger selv hvilke anbefalinger, der skal offentliggøres, så vælg kun de bedste.
 
Opgrader din konto. Hvis du ønsker mere viden om, hvad du bliver fundet på i søgninger, er det en god idé at opgradere din LinkedIn-konto til en PRO. Det kan give dig nyttig viden, som du kan bruge til at optimere din profil endnu mere.

Ingen kommentarer: