torsdag den 2. oktober 2014

Endnu en dag i det våde element !

Så overlevede jeg også dagen, hvor søredning var hovedemnet. Bare teoridelen er anstrengende. Man skal huske rigtig mange små detaljer. Både hvad angår udstyr og forskellige procedure som skal efterleves for at komme helskindet igennem de praktiske prøver.
 
Der findes et utal af forskellige overlevelsesdragter - Og de fungerer ikke alle på samme måde. Selvfølgelig er der indbygget forskellige anordninger så man ikke, ved at betjene udstyret forkert, kommer til at drukne sig selv eller sin makker. Men fejl har det med at opstå i stimer og så er det helt sikkert vigtig at huske de forskellige muligheder ens udstyr byder på.
 
Trust and Respect..... Er en væsentlig faktor i søredning. Man er utrolig afhængig af ens makker og man skal stole 100 % på at han gør hans arbejde rigtig, da ens eget liv kan afhænge af hans reaktioner.
 
Work as one team...... Bliver en arbejdsbetingelse der ikke er til diskussion. Den afsluttende prøve var "næste" så realistisk som den kunne blive. Træningsbassinet bliver mørklagt - Bassinet sættes i bølge mode, så vandet har ca. 1 meter bølger. Der startes en kæmpe blæser som gør at ser kommer vandsprøjt i ca. 2 meters højde - Og så sættes der lyd / lys på, som man tror at det lyner og tordner.
 
I dette miljø skulle vi så springe i vandet fra 5 meter - Svømme en omgang i bassinet - Kravle op i en redningsflåde - Sende en mand ud og redde en dukke ( Hvilket jeg faktisk gjorde frivillig ) Og til sidst blev vi reddet af en "helikopter". ( En kran i loftet gjorde det ud for helikopteren.
 
Lektionen tog ca. 45 minutter. Jeg nåede både at svede og sluge en lille liter vand. Men jeg kom helskindet gennem øvelsen, og fik endda ros for min "one man" redningsøvelse.
 
Det hjælper selvfølgelig at jeg ikke er bange for vand - Er en habil svømmer og endda uddannet livredder.  

Ingen kommentarer: