torsdag den 2. juni 2011

Systemisk tænkning !

Jeg var for nylig til en storkunde konference ved DNV. Her var et indlæg fra en af mine netværksvenner, som startede fint. Men pludselig kunne jeg "hører" stemmer fra min fortid. Først i små bidder, men senere var der direkte link tilbage til min tid med Jesper Løye Hejl. Og Jesper er en af de tre mennesker, som har flyttet min opfattelse af ledelse og hvordan man griber sagen, an på en dramatisk og meget lærerrig måde. Hans Systemisk tænkning var i begyndelsen direkte uforståelig. Og det tog faktisk tid at slippe gamle rutiner og tankegange, så man kunne starte med at forstå hans meget ligetil måde at begribe selv komplicerede problemer. I en proces, der tog ca. ½ år, var jeg med til at ændre hele opfattelsen af ledelse i Arla Foods supply Chain. Dengang havde jeg det næsten som jeg havde set lyset ! - Og mener da også stadig at hans metodisk indgangsvinkel er det eneste rigtig. Men jeg må også erkende at når der går politik og høvdingebold i ledelse, er det rigtig svært at få alle til at trække på samme hammel. Man bliver nød til at sætte firma og samarbejde og tillid i første række, for overhovedet at have chancen for at forstå systemisk tænkning og kybernetik. Jeg må nok arbejde lidt på at komme tilbage på dette spor. Om ikke andet, så skaber det værdi for både virksomheden og min egen bevisthed.

Ingen kommentarer: