onsdag den 24. november 2010

.... Med New Zealandks smør !

Så var tiden kommet til at vi igen skulle til at spise risengrød. En tilbagevendende spise her op til jul. Og selvfølgelig skulle der smørklat på grøden. Men jeg blev noget overrasket, da jeg stod ved køleren i butikken og rakte ud efter smøret.
New Zealandsk smør ? - Øhh - Hvad !
Hvordan kan en pakke smør, fra den anden side af kloden, dukke op i min lokale købmand. Ovenikøbet til en pris der er ca. 30 % mindre end den danske lurpak. Som jeg huske det, får de New Zealandske bønder faktisk ingen landbrugsstøtte. Og tager man transporten med i denne beregning, så må de bønder da mega dumpe prise. Eller de danske landmænd må tjene kassen ! - Miljøbelastningen må også være enorm, hvis man tager transporten med i regnestykket......... Men det var da noget af en øjnåbner, at Dansk Landbrug blev slået på hjemmebane. For jeg købte pakken. Prisen lokkede og smagen. Ja, den var faktisk ok. - Jeg skulle bare lige glemmen miljø belastningen. Men det var ikke så svært. Her skal man bare gøre som alle de andre (Næsten alle de andre) danskere. Vi har en meget økologisk og naturvenlig holdning, lige indtil vi skal have penge op af lommen. Så bliver vores holdninger lidt mere nuanceret.

Ingen kommentarer: