tirsdag den 30. november 2010

Mad med en historie smager endnu bedre !

I dag tog jeg med en kinesisk kollega ud og spise. Og det gav en hel ny vinkel på at bestille mad. Jeg havde lovet at betale, hvis han til gengæld kunne finde noget virkelig kinesisk. Og her blev jeg positiv overrasket. Han fik bestilt tre forskellige ting, som alle havde en historisk baggrund. Og jeg fik en detaljeret indførsel i dem alle. Jeg må med skam sige at jeg kun i detaljer husker den ene. En slags revelsben, der var pakket ind i et stort grøn blad. Sammen med en speciel lille grå form for ris. Historien var at det grønne blad og revelsbenet skulle symboliserer en berømt poet der ikke kunne forliges med sin kejser og derfor hoppede i floden og lod sig drukne. Iklædt et stort grøn klæde. Hvert år, omkring maj - juni holder kineserne en Dragon boat festival,( Duanwu Festival ) hvor de hylder denne mand som en helt. Og smider ris i vandet til fiskene, så de ikke spiser den ulykkelige mand der druknede på grund af sine digte. (Deraf de små grå ris) - En lokal øl til maden gjorde prikken over I´et. - At vi samtidig gik talt politik var endnu mere fantastisk. Det er normalt ikke noget man sådan lige taler om i Kina.

Ingen kommentarer: