lørdag den 30. april 2016

Glasmenageriet !

 Var fredag inde og se amatør teater på Sjøldscenen i Asskov. Vi har ikke megen binding til denne del af fritidslivet, men vi kendte en af de op trædende, så det havde lokket os af huse. Stykket hed Glasmenageriet og havde Katrine C. Poulsen - Asta Andersen - Simon Carlsen og Rune Ø. Nielsen på rolle listen.


Jeg må straks indrømme at jeg ikke har en snus forstand på hverken amatør teater eller hvad det kræver af indlevelse eller forberedelse. Så den måde jeg bruger til at dømme en optræden er nok mest at sammenligne med, når jeg selv står i undervisnings- eller direkte foredrags situationer. Jeg ved at det kræver forberedelse - Jeg ved også at mit publikum ikke kender min undervisning i forvejen, så de vil ikke opdage mine fejl i forhold til det trænede materiale. Men en ting de vil opdage med det samme, er om jeg kender materialet og om jeg selv tror på det jeg fortæller.
 
 
Og tager jeg den målestok, så var det en fantastisk oplevelse. Der var indlevelse - selvbevidsthed og en tro på at man kunne materialet så godt, at der ikke var nogle synlige pauser i hverken replikker eller sceneoptræden. Måske bliver man snydt lidt af den gode akustik, men alligevel er det imponerende at folk kan bruge høj taleføring og stadig være i stand til at betone de forskellige sætninger, så de indeholder mere en høj tale.
 
 
På et tidspunkt fik jeg også øje på sceneopbygningen og et par folk der hjalp til "bag tæppet" - Normalt noget jeg ikke tænker så meget over. ( Måske her - fordi det netop var amatør teater og de ikke har mulighed for at lave en professionel lys og scene opsætning ) - Men det var alligevel flot med det arbejde der var lagt i vægbeklædning og lyssætning, sammen med at scenen skulle være flere små scene områder på en gang.
 
 
Jeg kan kun opfordre til at besøge Sløjdscenen og se disse folk optræde. Desværre opføres denne del kun i tre dage, men i et udleveret program kunne jeg se at der er mere i vente omkring den 14. maj i år.

Ingen kommentarer: