torsdag den 19. juni 2014

Mere luft er nødvendig !

Når jeg en sjælden gang løbet interval træning, får jeg altid problemer med at få ilt nok. Muskler og viljen kan ofte klare meget mere end ilt indtaget tillader. ( Og jeg ryger ikke engang - Tænker jeg på dem, så må de have det meget værre ) - Når jeg holder pause, står jeg altid lidt foroverbøjet og med hænderne på knæerne - Men hvor hjælper det ???????????????

 
Peter Norsk er fysiolog og professor i rummedicin (ja, det er der faktisk noget, der hedder). Han forsker til dagligt i, hvordan det påvirker kroppen at opholde sig i vægtløs tilstand. - »Grunden til, at man tager armene ud og holder på knæene, når man er forpustet, er, at man bruger armmuskler og overkropsmuskler som hjælpemuskler til åndedrættet, så man kan trække mere luft ind,« forklarer Peter Norsk, og uddyber: - »Når du trækker vejret almindeligt, bruger du musklerne mellem ribbenene og i mellemgulvet. Når armene støtter, kan du bruge musklerne som hjælpemuskulatur for åndedrætsmusklerne.«
»Ofte støtter folk armene på en bordkant eller noget tilsvarende. Det er for at slappe af i armene, så man i stedet kan bruge armmusklerne til at udvide brystkassen mere. Overarmsmuskulaturen, biceps og flere andre bruges 'omvendt' til at hive i brystkassen, for at øge kraften i udvidelsen af brystkassen,« afslutter Peter Norsk.

Ingen kommentarer: