mandag den 6. februar 2012

Hans væsen hænger fast i min hjerne !

Jeg sad og ryddet op i gamle rejseminder og faldt over et visitkort samt en cd, som jeg fik i Bangalore i februar 2011. En sen aften, hvor jeg skulle hjem fra Indien til Danmark. Omkring midnatstid, hvor jeg sad og hang lidt i lufthavnen, inden det blev tjek ind tid. Pludselig satte der sig en ung og meget høflig amerikaner sig ved siden af mig. Vi faldt lidt i snak, og jeg undrede mig straks over at han var en "lytter". Det er ikke normalt at møde amerikaner som har denne evne. Først efter et stykke tid begyndte han at fortælle om sig selv. Og jeg skulle næsten trække det ud af ham i begyndelsen. Han var medlem af Gospel Ministry International og rejste rundt i Indien for deres underafdeling " MissionTV.com" - Han var dybt kristen og havde været i Indien de sidste 6 måneder for at missionerer - For at lave videoklip til hovedorganisationen - Og for at blive klogere på sin egen tro. Han havde levet på gaden eller på meget sparsommelige herberg, og han havde arbejdet sig frem i landet. Hans tøj bar også præg af dette liv. Under vores samtale gav jeg ham et måltid mad. Sådan for at holde gang i "knægten"- og for at det var en hyggelig måde at slå 4 timer ihjel på.
Jeg har sjælden mødt en mere åben - nysgerrig og ærlig person. Han var hverken pågående med sin tro eller prøvede at overbevise mig om noget som helst. Han nærmest sugede information og erfaring ud af mig, uden at jeg følte det var ubehagelig.
Vi skiltes efter små 4 timer. Han skulle hjem til staterne og se sine kære. Han havde kun haft hjemlig kontakt gennem internet cafeer, da han ikke havde en mobil telefon. Jeg har ofte haft ham i tankerne, da hans væsen fascinerende mig ret meget. Jeg kunne godt blive lidt bekymret for at hans åbenhed og naivitet vil blive hans akilleshæl, men det så ud til at han klarede sig fint i en verden fuld af bedrag. Jeg har dog også set lidt ind i den bevægelse han var medlem af. Og her er jeg ikke så imponeret. Det ligner til forveksling en enmands styret religiøs bevægelse, der ser meget rigtig ud på overfladen, men som godt kunne gemme forfærdelige ting bag facaden. ( Lidt ligesom Scientology - Dog uden sammenligning ellers )
Hans væsen og hans billede hænger fast i min hjerne, og jeg håber virkelig at verden ikke skuffer ham, eller tager "rø... " på et godtroende menneske.




Ingen kommentarer: